BARFny Świat Strona GłównaBARFny Świat Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Kontakt  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Zamknięty przez: dagnes
2013-10-20, 21:22
Analiza gotowych karm dla psów - poradnik
Autor Wiadomość
dagnes 
Administrator


Barfuje od: 2008
Udział BARFa: 75-90%
Pomogła: 23 razy
Dołączyła: 13 Wrz 2011
Posty: 4841
Wysłany: 2013-10-20, 21:22   Analiza gotowych karm dla psów - poradnik

Dla wszystkich zainteresowanych samodzielną analizą gotowych karm dla psów, zebrałam w jednym miejscu reguły jakimi należy się posługiwać. Mam nadzieję, że okażą się pomocne tym, którzy oprócz BARFa dają także swym BARFnym psiakom (czasem ;-) ) jakąś puchę czy chrupkę.


Co może (lub powinna) zawierać dobra karma dla psa:

• konkretne mięso wymienione z nazwy (gatunku) oraz przynależny mu tłuszcz i kości,
• tłuszcz z konkretnych gatunków zwierząt,
• podroby nazwane konkretnie (w ilości nie przekraczającej naturalnych proporcji w całych zwierzętach, tj. wątroba max. 7%, serca, nerki, żołądki w sumie max. 15-20%, inne do 10%),
• jaja kurze, przepiórcze lub innych ptaków,
• mięso ryb konkretnego gatunku, mogą być całe ryby
• owoce i warzywa dostarczające węglowodanów i błonnika, w ilości do 20%,
• olej z ryb jako źródło kwasów omega-3 (optymalny stosunek omega-6 do omega-3 w karmie powinien zawierać się w przedziale pomiędzy 1:1 a 4:1),
• dodatkowe witaminy "deficytowe":
- A (w przypadku braku odpowiedniej ilości wątroby w karmie),
- E (może być niewielka ilość oleju z kiełków pszenicy),
- D3 (najlepiej w postaci naturalnego tranu, jeśli karma nie zawiera mięsa ryb),
- witaminy z grupy B, zwłaszcza te których brakuje w samym mięsie, a karma nie zawiera wszystkich potrzebnych podrobów (B1, B2, biotyna, kwas foliowy) - tu najlepsze są drożdże piwne; jeśli syntetyczne witaminy, to w odpowiedniej formie (mocno odradzane: kwas foliowy, cyjanokobalamina),
• dodatkowa tauryna (mięso po obróbce termicznej jest pozbawione tego aminokwasu),
• minerały "deficytowe" (w odpowiedniej formie), których brakuje w samym mięsie, a karma nie zawiera kości oraz odpowiednich ilości podrobów bogatych w te minerały:
- wapń (jeśli brak w karmie kości, to mączka kostna lub skorupki jajek, ewentualnie węglan lub cytrynian wapnia),
- sód (przy braku w karmie kości i krwi, musi być sól spożywcza, nie jodowana, nie warzona, nie rafinowana, najlepiej kamienna lub krystaliczna),
- żelazo (najlepiej jeśli w karmie wykorzystano krew lub preparaty z krwi - np. wyizolowaną hemoglobinę),
- jod (np. mączka z alg morskich),
- miedź, cynk, potas, selen, mangan.


Czego dobra karma dla psa nie powinna zawierać:

• produktów ubocznych z uboju i utylizacji zwierząt oraz niewiadomego pochodzenia (także roślinnych), nie nazwanych konkretnie (typu "produkty mięsne" "produkty pochodzenia zwierzęcego", "kurczak" itp.),
• zbóż i ich pochodnych (pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, ryżu, kukurydzy), zawierających duże ilości białek roślinnych (glutenów) i skrobii oraz substancji antyodżywczych,
• innych produktów roślinnych zawierającyh duże ilości skrobii i białka oraz substancji antyodżywczych - przede wszystkim rośliny strączkowe i bobowate (w tym soja),
• nadmiaru ziemniaków, także batatów (może być niewielka ilość w ramach przewidzianej puli węglowodanów),
• mleka i produktów mlecznych,
• olejów roślinnych (wyjątek: minimalne ilości oleju z kiełków pszenicy jako źródło wit. E),
• nadmiaru błonnika (celulozy roślinnej) ponad to, co zawierają warzywa i owoce (nie powinno być izolowanej celulozy z czegokolwiek, pulpy, wysłodków itp.), może być mielone siemię lniane,
• konserwantów chemicznych,
• przeciwutleniaczy chemicznych,
• barwników,
• aromatów (naturalnych i sztucznych),
• cukru, karmelu i wszelkich substancji słodzących,
• stabilizatorów,
• udziwnionych dodatków „marketingowych” typu: modne aktualnie wyciągi z egzotycznych roślin, których pies w naturze nie miałby możliwości spożywać.


Parametry, jakie powinna mieć dobra karma:

• źródło białka wyłącznie zwierzęce (śladowe ilości białka z warzyw można pominąć),
• tłuszcz wyłącznie pochodzenia zwierzęcego,
• zbilansowane wartości wapnia i fosforu (stosunek Ca:P w okolicach 1,1:1 - 1,2:1),
• zawartość węglowodanów max. 10% w suchej masie,
• zawartość białka w granicach 45-55% w suchej masie
• zawartość tłuszczu w granicach 20-35% w suchej masie,
• proporcje kwasów omega-6 do omega-3 jak najbliżej 1:1, dolna granica to 4:1 (przy czym dodatkowe kwasy omega-3 nie mogą pochodzić z roślin, tylko wyłącznie ze zwierząt - najlepiej z olejów rybnych),
• jeśli jest możliwość wyliczenia, to bilans potasu do sodu powinien zawierać się w przedziale 1,2:1 - 2:1,
• poszczególne składniki oraz cała karma powinny być jak najmniej przetworzone i nie poddawane obróbce termicznej w ekstremalnie wysokich temperaturach (preferowane metody obróbki to: suszenie powietrzem - najlepiej, krótkie gotowanie na parze, dłuższe gotowanie w jak najniższych temperaturach, odradzane: wszelkie metody ekstrakcji składników pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze, proszkowanie, rafinacja, smażenie, grillowanie, sterylizacja, w tym autoklawowanie).

W czasie analizy należy szczególną uwagę zwrócić na tricki, którymi posługują się producenci aby zmylić konsumenta czytającego etykiety na karmach: rozszczepianie składników (splitting), różnicowanie mięsa świeżego (i produktów roślinnych) od mączki, podobieństwa w nazwach poszczególnych składników (np. „kurczak” oznaczający produkty uboczne). Opisałam te i inne praktyki w opracowaniu zalinkowanym poniżej w punkcie 1.


Wyliczanie suchej masy karmy:
100% - wilgotność karmy (% wody) = sucha masa

Wyliczanie ilości węglowodanów w karmie:
100% – (białko + tłuszcz + popiół + włókno + woda) = % węglowodanów w mokrej masie

Wyliczanie zawartości składników w suchej masie karmy (na przykładzie węglowodanów):
(węglowodany w mokrej masie / sucha masa) * 100 = zawartość % węglowodanów w suchej masie karmy


Pomocne mogą też być:
1. Jak czytać informacje na opakowaniu karmy: http://www.barfnyswiat.org/viewtopic.php?t=243
2. Pet Food Labels – General: http://www.fda.gov/Animal...orYou/UCM047113
3. Understanding how to read dog and cat food labels: http://petcaretips.net/reading-pet-food-label.html
4. Tierfutteretiketten – was sie uns sagen (und was nicht): http://www.cats-country.d...eretiketten.pdf
5. What’s really in pet food: http://www.bornfreeusa.or...hp?more=1&p=359


Życzę wszystkim udanej zabawy z samodzielną analizą :-)
_________________
Aby dotrzeć do źródła, musisz iść pod prąd
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne